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Mesoamérica
A multidisciplinary journal

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Contenido

Resúmenes     págs. viii–xiii
Abstracts

Artículos

Blake D. Pattridge     págs. 265–286
La Universidad de San Carlos de Guatemala en el régimen conservador, 1839–1871: penuria, reforma y crecimiento
(The University of San Carlos de Guatemala under Conservative Rule, 1839–1871: Penury, Reform, and Growth)

Edmond G. Konrad     págs. 287–308
Nicaragua durante los 30 años de gobierno conservador (1857–1893): la familia Zavala
(Nicaragua during “The Thirty Years” of Conservatism (1857–1893): The Zavala Family)

Oscar H. Horst     págs. 309–326
1902, año de caos: el impacto político y socioeconómico de las catástrofes naturales en Guatemala
(1902, A Year of Chaos: The Socio-Economic and Political Impact of Natural Catastrophes in Guatemala)

Jeffrey L. Gould     págs. 327–354
Y el buitre respondió: “aquí no hay indios”: la cuestión indígena en Nicaragua occidental, 1920–1954
(And the Vulture Answered, “There Are No Indians here”: The Indian Issue in Western Nicaragua, 1920–1954)

Stener Ekern     págs. 355–370
La Purísima: ¿reflejo de la idiosincracia del pueblo nicaragüense?
(La Purísima: A Reflection of the Nicaraguan People’s Idiosyncrasy?)

Wolfgang Haberland     págs. 371–388
Recuerdos de un maestro: Karl Ferdinand Franz Termer (1894–1968)
(Memories of a Teacher: Karl Ferdinand Franz Termer (1894–1968))

 

Fuentes documentales y bibliográficas

Alfred E. Lemmon y John A. Crider     págs. 389–403
Un antiguo libro guatemalteco de reglamentos para músicos
(An Early Guatemalan Book of Ordinances for Musicians)


Reseñas

Ida Altman, Emigrants and Society: Extremadura and Spanish America in the Sixteenth Century
por Wendy Kramer     págs. 404–405

Robert A. Naylor, Penny Ante Imperialism: The Mosquito Shore and the Bay of Honduras, 1600–1914: A Case Study in British Informal Empire
por Jorge Luján Muñoz     págs. 405–409

Iván Molina Jiménez y Steven Palmer, editores, El paso del cometa: Estado, política social y culturas populares en Costa Rica (1800–1950)
por Álvaro Quesada Soto     págs. 409–412

Leslie Bethel, editor, Central America since Independence
por Darío Euraque     págs. 412–413

John Beverly y Marc Zimmerman, Literature and Politics in the Central American Revolutions
por Alexander Taylor     págs. 414–415

Jim Handy, Revolution in the Countryside: Rural Conflict and Agrarian Reform in Guatemala, 1944–1954
por Alan LeBaron     págs. 415–418

Kurt Petersen, The Maquiladora Revolution in Guatemala
por Hank Frundt     págs. 418–423

Brenda Rosenbaum, The Dynamics of Gender in a Maya Community
por Tracy Bachrach Ehlers     págs. 424–427

Lawrence H. Feldman, Mountains of Fire, Lands that Shake: Earthquakes and Volcanic Eruptions in the Historic Past of Central America (1505–1899)
por Payson D. Sheets     págs. 428–429

Victor Montejo, The Bird Who Cleans the World and other Mayan Fables
por James L. Mondloch     págs. 429–432

James D. Sexton, traductor y editor, Mayan Folktales: Folklore from Lake Atitlán, Guatemala
por Victor D. Montejo     págs. 432–434

Don Stephen Rice, editor, Latin American Horizons: A Symposium at Dumbarton Oaks, 11th and 12th October, 1986
por Karen Olsen Bruhns     págs. 435–438

Elin C. Danien y Robert J. Sharer, editores, New Theories on the Ancient Maya
por David M. Pendergast     págs. 438–439

 

Libros Recibidos

por Armando J. Alfonzo Utrilla
y Lucía Robelo Pereira
     págs. 440–448

 

Noticias y Comentarios

Cuando Jacobo Arbenz volvió a Guatemala
por Miguel Ángel Albizures     págs. 449–452

Recordando a Mario Payeras
por Julio César Pinto Soria     págs. 453–463


 



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Blake D. Pattridge
La Universidad de San Carlos de Guatemala en el régimen conservador, 1839–1871: penuria, reforma y crecimiento
(The University of San Carlos de Guatemala under Conservative Rule, 1839–1871: Penury, Reform, and Growth)
Mesoamérica 30 (diciembre de 1995), págs. 265–286.

Resumen
Un elemento central en los cambios socioeconómicos y políticos que se dieron en Guatemala durante el siglo XIX fue la Universidad de San Carlos (USAC), principal institución de educación superior del país. Como otras universidades de Latinoamérica, después de la Independencia la USAC se convirtió en rehén de la batalla entre conservadores proclericales y liberales anticlericales. Para Mariano Gálvez, la USAC era un bastión de los valores conservadores y, de 1832 a 1840, la sustituyó con la Academia de Ciencias, de orientación liberal. Con la llegada al poder de Rafael Carrera, los conservadores reinstauraron la universidad. A pesar de la retórica de liberales y conservadores, ambos fueron incapaces de proporcionar la estabilidad política y financiera que habría permitido que la universidad prosperara. La USAC no encontró cierta apariencia de seguridad fiscal sino hasta que Rafael Carrera consolidó el poder en la década de 1850; esto a su vez generó una oleada en términos de matrícula, proyectos de nuevos edificios y respetabilidad institucional. Los cambios iniciados a mediados de esa década marcaron sin duda una nueva era en la historia de la USAC.

Abstract
A central element in Guatemala’s socioeconomic and political changes during the nineteenth century was the nation’s primary institution of higher education, the University of San Carlos (USAC). After Independence, USAC—like other universities throughout Latin America—became a pawn in the battle between pro-Church conservatives and anti-clerical liberals. Mariano Gálvez viewed the university as a bastion of conservative values and replaced it with the liberal-oriented Academy of Sciences from 1832 to 1840. With the ascendancy of Rafael Carrera, conservatives resurrected the university. Despite the rhetoric of both liberals and conservatives, however, each failed to provide the political and financial stability that would have enabled the university to prosper. Not until Rafael Carrera solidified power in the 1850s did USAC finally gain some semblance of fiscal security, which in turn led to a surge in enrollment, new building projects, and institutional respectability. Indeed, the changes initiated in the mid-1850s marked a new era in USAC’s history.


 



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Edmond G. Konrad
Nicaragua durante los 30 años de gobierno conservador (1857–1893): la familia Zavala
(Nicaragua during “The Thirty Years” of Conservatism (1857–1893): The Zavala Family)
Mesoamérica 30 (diciembre de 1995), págs. 287–308.

Resumen
El autor analiza la influencia que la familia Zavala, integrante de la élite comercial de Granada, tuvo en la política y el desarrollo de Nicaragua. Desde la conquista española, los Zavala encabezaron la obsesión de la élite por hacer de Nicaragua una nación competitiva en el mundo comercial del Atlántico. Esta élite conservadora alcanzó el clímax de su sistema político-económico durante el período de “los 30 años”. Se describe el apogeo de dicho período y de la familia Zavala durante la administración de Joaquín Zavala Solís (1879–1883), cuyas principales preocupaciones políticas se centraron en el desarrollo de las exportaciones, la educación y la cultura, el canal interoceánico y el mantenimiento de un engranaje político progresista. A pesar de las mejores intenciones y aptitudes, Zavala representó el mayor fracaso de los 30 años en el intento de convertir a Nicaragua en una nación moderna. Ello se debió primordialmente a la incapacidad de la oligarquía en incorporar a las masas en la toma de decisiones.

Abstract
This article analyses the influence that the Zavala family exercised in Nicaraguan politics and development. From the time of the Spanish conquest, the Zavalas exemplified the obsession of Granada’s elite to make Nicaragua a profitable member of the Atlantic trading world. The political and economic system based on this conservative and familial elite reached its climax during the period known as “the Thirty Years.” The author describes the pinnacle of that period and of the Zavala family, during the administration of Joaquín Zavala Solís (1879–1883). Joaquín Zavala’s major policy concerns were export development, education and culture, the trans-isthmian canal, and maintaining a progressive political machine to accomplish his goals. Despite the best intentions and abilities, Zavala represented the ultimate failure of the Thirty Years’ efforts to convert Nicaragua into a modern nation, essentially because of the oligarchy's failure to incorporate the general population in decision-making activities.


 



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Oscar H. Horst
1902, año de caos: el impacto político y socioeconómico de las catástrofes naturales en Guatemala
(1902, A Year of Chaos: The Socio-Economic and Political Impact of Natural Catastrophes in Guatemala)
Mesoamérica 30 (diciembre de 1995), págs. 309–326.

Resumen
En abril de 1902, un violento terremoto estremeció el sudoeste de Guatemala y en octubre le siguió una erupción volcánica de grandes proporciones. Tratando de preservar su crédito financiero en el exterior, el gobierno en un principio negó que se hubiera dado erupción alguna, mientras lo inundaban las peticiones de ayuda de las localidades que habían sufrido los daños de la erupción. En Alemania, algunos banqueros y casas comerciales intentaron evaluar la magnitud de las pérdidas. Los gobiernos europeos, que actuaban a nombre de los tenedores de bonos de la deuda guatemalteca, se vieron obligados a fin de cuentas a posponer sus medidas tendientes a forzar al gobierno guatemalteco a cubrir los pagos atrasados de su deuda. Aunque la prensa mundial en su mayoría dio mínima información acerca de la erupción, los californianos organizaron un importante operativo de ayuda. En Guatemala se acusó a los prestamistas, a los judíos y a otros extranjeros de sacar provecho económico de la situación, mientras los finqueros utilizaban estos acontecimientos para tratar de apoderarse de las tierras comunales que estaban en manos de indígenas de las tierras altas. A diferencia de la erupción del Monte Pelée en la isla de Martinica, también en 1902, los acontecimientos en torno a estas catástrofes naturales en Guatemala se han estudiado poco.

Abstract
In April of 1902, a violent earthquake struck southwestern Guatemala. This was followed, in October, by a volcanic eruption of major proportions. In an effort to maintain financial credit abroad, the Guatemalan government initially denied that there had been an eruption, hiding the fact that it was being deluged with pleas for assistance from localities which had suffered damages from the eruption. In Germany, there was an attempt by bankers and trading houses to assess the extent of their losses. European governments, acting on behalf of holders of Guatemalan bonds, were ultimately compelled to postpone their efforts to force overdue payments by the Guatemalan government. Although the earthquake and eruption went largely unreported in the world press, Californians mounted a major relief effort. In Guatemala, charges of profiteering were levied against money lenders, “Jewish” elements and other foreigners, while finqueros exploited the catastrophes in an effort to seize communal lands held by highland Indians. Unlike the eruption of Mt. Pelee on the Island of Martinique, also in 1902, the circumstances surrounding these catastrophic events in Guatemala have remained largely unexplored.


 



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Jeffrey L. Gould
Y el buitre respondió: “aquí no hay indios”: la cuestión indígena en Nicaragua occidental, 1920–1954
(And the Vulture Answered, “There Are No Indians here”: The Indian Issue in Western Nicaragua, 1920–1954)
Mesoamérica 30 (diciembre de 1995), págs. 327–354.

Resumen
Este artículo analiza la creación del discurso del mestizaje y sus consecuencias sobre los pueblos indígenas del occidente y del centro de Nicaragua, durante el período comprendido entre 1920 y 1954. Su enfoque se centra en los conflictos sociales y culturales, y en los escritos de eruditos y políticos respecto a los indígenas.

Abstract
This article discusses the creation of the discourse of mestizaje and its consequences for the indigenous peoples of western and central Nicaragua during the period from 1920 to 1954. It focuses on cultural and social conflicts, as well as the writings of scholars and politicians concerned with indigenous issues.


 



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Stener Ekern
La Purísima: ¿reflejo de la idiosincracia del pueblo nicaragüense?
(La Purísima: A Reflection of the Nicaraguan People’s Idiosyncrasy?)
Mesoamérica 30 (diciembre de 1995), págs. 355–370.

Resumen
El artículo se propone describir e interpretar la celebración de la fiesta religiosa de la Purísima Concepción de María en Nicaragua como ritual social y religioso-cosmológico. Luego de una presentación del contexto —es decir, la sociedad nicaragüense— se ofrece una descripción de la propia fiesta. Se resalta el papel fundamental de la mujer como madre y se establecen paralelos entre el papel de la mujer en la religión y la política nicaragüense. Se argumenta que su papel y su poder no es tan marginal como a menudo se supone: es cuestión de cambiar el enfoque. Pareciera que no es una coincidencia que Nicaragua es el primer país latinoamericano con una mujer en la silla presidencial.

Abstract
In this article, the author discusses and interprets the religious celebration of La Purísima Concepción de María in Nicaragua as a social and religious-cosmological ritual. After presenting its general context in Nicaraguan society, the author describes the celebration itself. The fundamental role is shown to be woman as mother. Various parallels are established between the roles of women in religion and in Nicaraguan politics. The author argues that women’s roles and power are not as marginal as are often assumed; rather, it is a matter of changed focus. Apparently, the fact that Nicaragua is the first Latin American country with a woman president is no coincidence.


 



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Wolfgang Haberland
Recuerdos de un maestro: Karl Ferdinand Franz Termer (1894–1968)
(Memories of a Teacher: Karl Ferdinand Franz Termer (1894–1968))
Mesoamérica 30 (diciembre de 1995), págs. 371–388.

Resumen
Este ensayo se escribió con motivo del centenario del nacimiento de Franz Termer, que fue profesor y asesor del autor. Evoca al incansable científico e investigador de campo que viajó con frecuencia por Mesoamérica y que prefería desplazarse a caballo, en mula o a pie, como en su época lo hizo su propio maestro, Karl Sapper. A Termer le fascinaba estudiar los volcanes, especialmente los de Guatemala, su país favorito. Aunque la Segunda Guerra Mundial aplazó por más de veinte años la realización de algunos de sus proyectos (como, por ejemplo, el de Palo Gordo), Haberland rechaza que Termer haya apoyado la ideología nazi, puesto que casi nunca promovió teoría o ideología alguna, ya que ante todo él era un investigador de campo. Termer fue geógrafo, vulcanólogo, arqueólogo y etnólogo; además tuvo un gran interés por la historia. Era tímido, de voz baja, discreto, tenía muchas amistades y fue un excelente maestro que se interesaba mucho por sus alumnos.

Abstract
Haberland wrote this essay about his professor, Franz Termer, on the hundredth anniversary of his birth. He remembers the tireless scientist and field researcher who traveled to Mesoamerica frequently and preferred to go on his field excursions on horseback, on a mule, or on foot—as did his own teacher, Karl Sapper, in earlier times. The study of volcanoes fascinated Termer, especially in his favorite country, Guatemala. Although the Second World War delayed some of his projects by over twenty years (for example, the Palo Gordo project), Haberland refutes the notion that Termer supported Nazi ideology since, being above all a field researcher, he hardly ever promoted theories of ideologies of any sort. Termer was a geographer, volcanologist, archaeologist, and ethnologist; he also showed a great interest in history. The private man was shy, soft-spoken, and unobtrusive, had many friendships, and was a very fine teacher who cared a great deal about his students.


 



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Alfred E. Lemmon y John A. Crider
Un antiguo libro guatemalteco de reglamentos para músicos
(An Early Guatemalan Book of Ordinances for Musicians)
Mesoamérica 30 (diciembre de 1995), págs. 389–403.

Resumen
La mayoría de los estudios sobre la música de catedral colonial hispanoamericana depende de los registros parroquiales, de los escritos de obispos y cronistas y de la música que sobrevive. Los documentos escritos por músicos son una fuente poco utilizada. Ejemplos de ellos son las “Quexas de varios ofiziales Musicos contra otros sus compañeros para que exivan el Aranzel y Acuerdos que han formado para no tocar en funciones sino vajo ciertos presios, con lo demas que contiene” (AGCA, A1.16.21.2873.26306), escritas en 1786. Se presentan los documentos, empezando con una denuncia hecha por nueve músicos, en contra de otros cuatro que habían redactado una detallada lista de cuotas y el reglamento que ellos y 29 colegas más estuvieron de acuerdo en acatar. Los cuatro acusados, a su vez, presentan evidencia de que era necesario un sistema de cuotas fijas y de normas que rigieran a los músicos, para asegurar los requisitos para los músicos y la calidad de las ejecuciones. Los documentos demuestran el proceso legal resultante y proveen una lista de 76 músicos activos en aquella época, al igual que detalles del sistema jerárquico del gremio.

Abstract
Most studies of colonial Spanish American cathedral music rely upon church records, the writings of bishops and chroniclers, and surviving examples of the music. The writings of musicians are an under-utilized source. One example is the set of documents entitled “Quexas de varios ofiziales Musicos contra otros sus compañeros para que exivan el Aranzel y Acuerdos que han formado para no tocar en funciones sino vajo ciertos presios, con lo demas que contiene” (AGCA, A1.16.21.2873.26306), written in 1786. The full set is presented here, beginning with a formal denunciation submitted by nine musicians against four of their colleagues, who had drafted an elaborate fee schedule and set of rules by which they and some 29 other musicians agreed to abide. In their counterarguments, the four accused musicians describe the need for standardization on membership guidelines and fees, in order to insure the qualification of musicians and the quality of performances. The documents follow the judicial process, providing a list of 76 musicians active at the time, as well as details on the hierarchical ranking system of the musicians’ guild.


 


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